Madame Bovary skildras i ett rasande tempo mot undergången

Electra Hallman är fascinerad av Emma Bovary. Att gestalta ett av världslitteraturens mest kända kvinnoöden är fascinerande och det märks tydligt under teatersamtalet om pjäsen att hon tycker om att spela rollen som Madame Bovary.
Att Gustave Flaubert skildrar moderskap och kvinnorollen så modernt i mitten av 1800-talet är på många sätt banbrytande. Något som den kroatiske regissören Oliver Frljićs, tar fasta på i sin tolkning av Madame Bovarys öde i uppsättningen på Dramaten, där han också valt att låta barnets blick ge tyngd åt föreställningen genom att ge dottern Berthe en mer framträdande roll i pjäsen än i romanen. Emmas liv skildras i ett rasande tempo. Allt sker i en enorm framåtrörelse mot undergången. Det finns mycket i föreställningen som speglar vår samtid. Strävan efter lycka, rikedom, upplevelser, frihetslängtan och passion. ”Livet ska inte uthärdas, det ska fyllas med upplevelser” säger Madame Bovary i en scen. Hennes längtan efter något större gör att hon ägnar sig åt utsvävningar som leder till hennes undergång. Det är en mycket fysiskt ansträngande roll att spela och Electra Hallman berättade att hon är helt slut efter varje föreställning. I samtalet medverkade David Fukamachi Regnfors och Hamadi Khemiri. David spelar rollen som Charles Bovary, en misslyckad landsortsläkare som till skillnad mot Emma är helt nöjd med sitt liv. Han är aningslös och är otroligt förälskad i Emma. Han är en närvarande förälder och Berthe tyr sig till sin far eftersom Emma är något så tabubelagt som en dålig mor. Att röra sig utanför mallen i hur en mor ska vara är inte helt lätt för Electra Hallman att gestalta. Att säga ”Gud vad ful du är” till de tre flickor som alternerar i rollen som dottern Berthe känns lika smärtsamt varje gång, berättade Electra Hallman öppenhjärtigt. När regissören Oliver Frljićs väljer att tillföra en ramhistoria om Gustave Flauberts roman ger det en extra dimension till handlingen. Flauberts skildring av Emma Bovary kan väl närmast beskrivas som att synen på kvinnan som lydig och underordnad mannen måste förändras. Hamadi Khemiri spelar både rollen som Gustave Flaubert och apotekaren Homais. Ett genidrag att låta samma person gestalta de två personer som bäst känner Emma och som möter henne som den person hon är.

Bildtext: Enligt Electra Hallman lyckas den kroatiske regissören Oliver Frljićs ta fram det bästa hos varje skådespelare. Tillsammans med David Fukamachi Regnfors och Hamadi Khemiri medverkade hon i teatersamtalet om Madame Bovary.

Foto: Monica Tak Lindman