När det teatersamtalades om Linus Tunströms andra uppsättning av sin far Göran Tunströms ”Juloratoriet” handlade det till en del om åsikterna kring att bygga föreställningar på kända romaner.
”Leif Zern har skrivit om det där i tjugo år”, hävdade regissören.
Tunström satte upp ”Juloratoriet” på Orionteatern redan 1996. Detta efter att ha sett den spelas i Uppsala, och saknat bilderna som behövs för att få liv i orden.
Nu har Tunström sett till att det gjorts en ny dramatisering. Av Armin Kerber – som utgått från den tyska översättningen. Sedan har Linus Tunström, som vid det här laget kan boken nästan utan och innan, tillsammans med ensemblen finjusterat repliker så de funkar för en svensk teaterpublik i dag.
Elin Klinga, Erik Ehn och Johan Holmberg betonade hur viktigt det är att även när de jobbar med ett blommande språk, måste det förmedlas i form av underliggande bilder.
Klinga och Holmberg gör flera olika roller som de format med tydliga detaljer.
Den stora genomgående rollen som Sidner är byggd med långa monologer. Erik Ehn har lyssnat på Göran Tunströms egen inläsning och haft hjälp av författarrösten under hela repetitionsperioden, med att hitta rollfigurens känslor och förmedla dem genom sin kropp.
Operasångerskan Elisabeth Meyer betonar att skådespeleri är vad hon ständigt jobbar med. Här har det inte krävts samma fysiska insats för att förmedla texten. I Schweiz har hon inte växt upp med svenska dialekter, och hade svårt att vänja sig vid Tunströms värmländska uttryck när även hon ”lyssneläste”. Hon ser fram emot att även se föreställningen – i höst, när en annan sjungande skådespelerska gör rollen som Solveig.

Bildtext: I teatersamtalet om Juloratoriet 28 april medverkade regissören Linus Tunström och skådespelaran och operasångerskan Elisabeth Meyer. Även skådespelarna Elin Klinga, Erik Ehn och Johan Holmberg medverkade i samtalet.
Foto: Sören Vilks