Ja, så skulle man kunna sammanfatta kompositören Mikael Karlssons syn på sitt skapande av musik. Han skriver musik för opera och balett, dataspel och pop, välkänd internationellt, men lite av en doldis i Sverige. Kanske beror det delvis på att han bott i New York de senaste 25 åren. Höstsäsongens första ”Hemliga gäst” berättade öppenhjärtigt och ödmjukt och med en stor portion humor om vägen till att bli en internationellt erkänd kompositör av samtida musik. Hemligheten bakom Mikael Karlssons framgångar och bredden i hans musik, är enligt honom själv samspelet med andra människor. Han tycker helt enkelt att det är kul att samarbeta! Han blir inspirerad av människor som drivs av passion och som är öppna för att göra ”full i fan-grejer” på scenen, där de åstadkommer en laddning i rummet som aktiverar publiken. Och med vissa människor klickar det alldeles speciellt. Dit hör till exempel samarbetet med koreografen Alexander Ekman och regissören Mellika Melouani Melani. Under 2024 gjorde han musiken till Dramatens uppsättning av ”Titta en älg”, som Mellika Melouani Melani regisserade.
Mikael Karlssons sätt att arbeta med en uppsättning handlar inte om att sitta på kammaren och skriva musik. Han deltar aktivt i arbetet och skapar musik under repetitionsarbetet. När musiken får ta plats i ett verk blir det ett delägandeskap i processen. Han berättade att musiken inspirerade några av skådespelarna att ta sånglektioner i samband med uppsättningen av ”Titta en älg”.
Det intressanta med Mikael Karlsson är att han egentligen inte började studera musik på allvar förrän i 20-årsåldern. Under uppväxten i Gävle spelades det visserligen musik i hemmet. Pappan spelade dragspel och lyssnade på ”Kvinnaböske” medan mamman föredrog ”Gianna Nannini”. Själv spelade Mikael piano vid Kommunala musikskolan, men slutade spela i 13-årsåldern. Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm och började studera juridik vid Stockholms universitet, men upptäckte ganska snart att det var musik han ville ägna sig åt. Han tog upp sina pianostudier igen vilket ledde till att han antogs till en tonsättarutbildning i New York dit han flyttade år 2000. Utvecklingen i USA gör att han nu väljer att återvända till Sverige. Det är vi många som är tacksamma över för vi har med all säkerhet många nya verk av Mikael Karlsson att se fram mot framöver.
Fotnot: Mikael Karlsson har en master i klassisk komposition från Aaron Copland School of Music. Listan över hans musikaliska bredd är stor. Han har bland annat komponerat musiken till flera av Alexanders Ekmans verk, till exempel ”Play” på L’Opéra Garnier i Paris och ”A Swan Lake”, ”Midsommarnattsdröm” och ”Tyll”. Han har även skrivit dataspelsmusik bland annat ”Battlefield Bad Company”. Han har även skrivit musiken till operaversionen av ”Fanny och Alexander” som hade världspremiär på La Monnaie i Bryssel under senhösten förra året och skrivit musiken till operan ”Melancholia” som bygger på Lars von Triers hyllade film.

Bildtext: Kompositören Mikael Karlsson blev höstsäsongens första ”Hemliga gäst”. Han bjöd på en kavalkad av berättelser om vägen till att bli en internationellt erkänd kompositör av samtida musik.
Foto: Monica Tak Lindman